Hallo allemaal!
Ik heb enkele dagen geleden laten weten welke muzische doelen ik reeds bereikt heb. Dat heeft natuurlijk ook een keerzijde: er zijn ook doelen waar ik nog veel werk aan heb! Deze doelen zet ik voor jullie nog even op een rijtje.
1. Openstaan voor het muzische en al onze zintuigen gebruiken om muzische ervaringen nog intenser te beleven.
Dit doel achtervolgt me op alle vlakken. Je zou het misschien niet zeggen, maar ik ben vaak een beetje beschaamd om me volledig te laten gaan. Ik denk altijd "wat zullen de anderen wel niet van me denken als ik dit doe?", ook al is dat helemaal niet nodig. Door gebeurtenissen uit het verleden durf ik me niet altijd 'smijten' voor een groep. Ik heb me door dit doel voorgenomen om dat dit jaar wel te doen, om niet altijd zo veel na te denken over van alles en me eens goed te laten gaan. Of zoals ze zeggen:
We zetten ons verstand op nul en we goaaaaan!
2. Het vermogen ontwikkelen om kritisch te reflecteren over het eigen muzisch handelen en dat van anderen, en dat evalueren in een genuanceerde taal.
Evalueren, dat woord geeft me nog steeds rillingen. Ik vind het heel moeilijk om over mezelf te evalueren, al vind ik dat ik op dit vlak al erg vooruit ben gegaan in deze opleiding. Als het op punten, bijvoorbeeld bij examens, aankomt, kan ik mezelf heel erg onderschatten en overschatten. Met andere woorden: ik vind het heel moeilijk om mezelf in te schatten. Als ik anderen moet evalueren is het net omgekeerd: ik kan ze heel goed inschatten - althans, dat denk ik toch. Maar daar stuit ik op een ander probleem. Ik vind het moeilijk om rechtuit te zeggen wat ik minder goed vind, ook al kan ik dat heel goed duiden. Ik heb steeds het gevoel dat ik die persoon dan ga kwetsen. Toch neem ik me voor om dat dit jaar heel oprecht te doen, maar toch op een vriendelijke manier. Hierbij ga ik proberen om steeds tips en alternatieven aan te bieden, zodat de andere toch wat kan leren van mijn feedback en ik niet gewoon 'de boosdoener' word.
3. De leefwereld van kinderen op een muzische wijze benaderen.
Ik ben een heel muzisch persoon - als ik dat zomaar van mezelf mag zeggen - maar dit dan wel op volwassen vlak. Ik zing, ik dans, ik speel piano, maar niets daarvan heeft met kinderen te maken. Om aan dit doel te werken, neem ik me voor om me wat meer te richten op al die muzische domeinen, maar dan op kindervlak. Binnen mijn cultuurkalender zal ik minstens één kindervoorstelling proberen te bekijken. Daarnaast ga ik proberen om mijn muzische kwaliteiten in te zetten in de klaspraktijk, bijvoorbeeld in de stage van het eerste leerjaar. Indien het praktisch mogelijk is, zou het leuk zijn om mijn keyboard mee te nemen naar de klas voor muzikale intermezzo's of bewegingstussendoortjes. En ook de kinderliedjes zouden niet mogen ontbreken, aangezien ik zelf heel graag zing! Dat wil ik graag ook overbrengen naar de leerlingen. Daarvoor zal ik me eerst nog wel wat meer moeten verdiepen in de kinderliederenrepertoires!
4. Vakspecifieke werkvormen op een geïntegreerde wijze toepassen.
Dit vind ik een heel moeilijk doel. Ik vind het moeilijk om het muzische in alle vakken te integreren, zeker als je in een praktijk zit waar het muzische vaak wordt weggecijferd achter extra uren wiskunde en taal die nodig zijn om alle stof te kunnen zien. Toch ga ik dit proberen toepassen binnen de stage van het eerste leerjaar. Hierin werken we met een thema. Waarschijnlijk wordt dat bij mij iets rond bos en dieren. Het zou fijn zijn als ik al mijn lessen kan inkleden binnen dat thema, en dat dan ook nog eens op een muzische manier. Hoe ik dat exact ga aanpakken, is voor tijdens de voorbereiding van mijn stageperiode, waar ik nu jammer genoeg nog niet veel over weet.
Zo zie je maar, er is werk aan de winkel! Deze doelen zijn niet niets, maar ik vind het wel belangrijk om ze te bereiken, en ik denk dat het haalbaar is. Aan de slag dus!
Groetjes,
Lore
Geen opmerkingen:
Een reactie posten