Dag vrienden!
Het allereerste blogbericht ging over muzische doelen die ik reeds bereikt had. Ik had uiteraard nog niet alle doelen bereikt, en heb aan de overige doelen nog hard gewerkt om ze toch enigszins te verbeteren. Hieronder zie je per doel wat ik gedaan heb om eraan te werken.
1. Openstaan voor het muzische en al onze zintuigen gebruiken om muzische ervaringen nog intenser te beleven.
Tijdens lessen muzo en workshops had ik het vaak moeilijk om mezelf open te stellen. Ik denk altijd dat ik mezelf belachelijk ga maken. Dit semester heb ik geprobeerd om die gêne aan de kant te schuiven en mezelf in te leven en voluit mee te werken. In het begin was dit niet makkelijk, maar stukje bij beetje ging het beter. Ik heb hier heel wat uit geleerd! Door jezelf zo open te stellen leer je veel meer bij, en blijft je ook meer bij! Dit omdat je het allemaal zelf hebt uitgeprobeerd en weet wat je leuk of goed vond en wat niet. Over dit doel ben ik zeer tevreden, ik heb hier heel hard uit geleerd!
Op mijn blog vind je een post over mijn berucht 'split' op de Grote Markt in Brussel; als dat geen mooi voorbeeld is van verstand op nul en goaaan!
2. Het vermogen ontwikkelen om kritisch te reflecteren over het eigen muzisch handelen en dat van anderen, en dat evalueren in een genuanceerde taal.
Ik vind het nooit makkelijk om te reflecteren over iets of iemand (of mezelf) zonder rond de pot te draaien. In een reflectieverslag zou ik ellenlange teksten schrijven, terwijl die samen te vatten zijn in enkele zinnen. Waarschijnlijk doe ik dat om niet te 'hard' over te komen. Ook hier heb ik geprobeerd om daarvan af te stappen en regelmatig kort en bondig te reflecteren over mezelf en anderen. Dat gebeurde vooral in mijn hoofd, want je hebt tijdens muzische activiteiten niet altijd tijd om iets neer te schrijven.
De enige schriftelijke bewijzen daarvan zijn de berichten op mijn blog onder het label Cultuur kalender. Ik denk dat deze reflecties redelijk kort en bondig zijn, en al zeker zonder rond de pot te draaien.
Tijdens de peer-evaluatie in Dworp met onze teamleden van onze workshop, had ik toch een redelijk slechte ervaring. Ik vertelde een van mijn teamleden dat ik het gevoel had dat ze minder goed om kon gaan met de allerkleinste kinderen uit het eerste leerjaar. Ze zei dat dit haar wel kwetste, omdat dit juist haar favoriete leeftijd was. Ik voelde me hier wel schuldig over, omdat ik haar niet wilde kwetsen, maar ben toch blij dat ik mijn mening kon uiten. Ik hoop dat ze me dit niet kwalijk neem en het meeneemt naar volgende opdrachten en haar latere klaspraktijk.
3. De leefwereld van kinderen op een muzische wijze benaderen.
Met dit doel heb ik het meeste gesukkeld. In het begin van het semester kregen we een workshop rond spelen met poppen. Iedereen raadde me aan om die pop in mijn stage te gebruiken, dat maakt alles wat muzischer en leuker voor de kinderen. Toch voelde ik me er helemaal niet goed bij, en door een zwakke pols vreesde ik dat ik het niet zou volhouden. Zo besloot ik allerlei andere muzische zaken in mijn stage te steken, om het toch leuker te maken voor de kinderen. Ik besloot voor muzische tussendoortjes en liedjes te kiezen, en dat werkte! De kinderen leefden zich een minuutje uit in een leuk liedje of gedichtje en waren daarna weer aandachtig in de les.
Ook bij de opdracht van de cultuurkalender ben ik naar de voorstelling Heksie geweest, die eigenlijk op kindermaat gemaakt is. Ik ben enorm verschoten hoe volwassenen kunnen genieten van een kindervoorstelling! Dat zoek ik in de toekomst zeker vaker te doen, en dan bedoel ik ook buiten het schoolgebeuren.
4. Vakspecifieke werkvormen op een geïntegreerde wijze toepassen.
Aan dit doel heb ik vooral gewerkt tijdens mijn stage van het eerste leerjaar, zoals ik me had voorgenomen. Ik kreeg als thema 'het bos en dieren in het bos'. Mede om aan dit doel te werken, probeerde ik al mijn lessen in te kleden in dat thema, en als het enigszins kon, ook op een muzische manier. Ik begon met het maken van mijn muzo-lessen binnen dat thema. Die zagen er als volgt uit:
- muziek: Ploem de pluimstaart, vertrekkend vanuit een fragment van Vivaldi
- drama: dieren uitbeelden en geluiden nabootsen
- beeld (1): ons eigen bos creëren
- beeld (2): een eigen dier uitvinden
Ook de wero-lessen vielen binnen hetzelfde thema, en probeerde ik op een muzische manier aan te pakken:
- een les over de paddenstoel, waarbij het lied 'op een grote paddenstoel' dode
moment invulde, bijvoorbeeld als iemand iets moest uitdelen of ophalen.
- een les over dieren, die ze telkens mochten uitbeelden en nabootsen (geluid) als ze
aan bod kwamen
- ...
Voor de lessen lezen, schrijven en rekenen was het wat moeilijker. Toch kwam ik tot volgende ideeën:
- opwarming voor het schrijven in thema van de dieren:
* als spinnetjes over de bank kruipen: grove opwarming van de vingers;
* als molletjes door de grond woelen: opwarming van de polsen;
* met de armen een slangenbeweging maken: opwarming van de armen;
* net als uilen met ons hoofd draaien: opwarming van de nek;
* als eekhoorntjes fictieve nootjes vasthouden tussen duim en wijsvinger, het
omhoog gooien en opvangen tussen duim en middenvinger, zo afwisselen en
versnellen: fijne opwarming van de vingers.
- rekenen: rekenverhaaltjes in thema van dieren bij het busverhaal, bijvoorbeeld:
twee eekhoorns zitten op de bus, aan de halte stapt er een eekhoorn op.
dan zitten er op het einde drie eekhoorns op de bus: 2 + 1 = 3
- rekenen: werken met concreet materiaal: denappels, beukennootjes, materialen uit het bos.
Ik merkte op dat dit inkleden binnen het thema een positieve invloed had op de kinderen. Dit neem ik zeker mee naar de klaspraktijk, want inleving is alles bij kinderen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten