Welkom!

De MuzoMachine is een blog waar ik een heel jaar muzische activiteiten, ideeën, ervaringen enzoverder zal posten. Nieuwsgierig? Neem gerust een kijkje!

zondag 19 januari 2014

Vrijdag 17/01/2014: DWORP dag 4

Vrijdag 17 januari: DWORP DAG 4
Na deze dag zit onze module er helemaal op.. snif snif! Na ons ontbijt moesten we binnen onze kleine groepjes van onze workshop een kleine evaluatie houden. We beoordeelden onszelf en onze teamleden op alle aspecten; voorbereiding, leiding nemen, creativiteit, muzische didactiek, enzoverder. Dit is niet een van mijn favoriete activiteiten, maar het moet nu eenmaal gebeuren, en hieruit leer je vaak nog wel wat.

Nadien bekeken we de filmpjes die het coördinatieteam maakten op de dag van de workshops. Ik moet toegeven dat ik er een beetje emotioneel van werd, om al die kinderen zo blij en enthousiast te zien, omdat wij hen kwamen onderdompelen in de muzische jaren '60. Het was een topdag!

Als laatste was het tijd voor de voorstelling van onze muzische evaluatiekoffers. Elke student had een koffer met minstens tien muzische evaluatie-instrumenten gemaakt. Die van mij zag er als volgt uit:

 De koffer zelf: aantrekkelijk, want evalueren kan ook leuk zijn!

 Instrument 1: ik geef een pluim
Kinderen krijgen allemaal een pluim van de juf, en geven die aan een medeleerling, waarbij ze verwoorden waarom die medeleerling een pluim verdient.
Differentiatie naar 3de graadLaat de leerlingen ook verwoorden waarom ze een bepaalde kleur van pluim gekozen hebben.
(geschikt voor: alle graden)

 Instrument 2: het verkeerslicht (eigen creatie 1)
Leerlingen kiezen bij een stelling, product, gevoel bij het proces, vraag, ... of ze iets goed/leuk (groen), niet goed/leuk (rood) of tussenin (oranje) vinden. Dit is mijn eigen variant op de bekende rode en groene kaartjes. Aangezien ik geen zwart-wit-denker ben, vind ik dat kinderen de keuze moeten hebben om voor oranje te kiezen, op voorwaarde dat ze dit grondig kunnen verwoorden. Vandaar de keuze voor dit verkeerslicht, met oranje als 'grijze' optie.
(geschikt voor: alle graden)

 Instrument 3: like / dislike
Aanvankelijk wou ik bordjes maken met aan weerszijden een duim naar boven en naar beneden, maar in de knutselwinkel zag ik deze stempels, en die zijn nog veel leuker. Ze sluiten aan bij de leefwereld van de kinderen van de derde graag, aangezien deze stempels bekend zijn op de sociale netwerksite facebook. Ik ben me ervan bewust dat iets of iemand een 'dislike' geven heel hard kan aankomen, maar leerlingen moeten dan heel goed kunnen verwoorden waarom en de leerling die de kritiek krijgt moet ermee leren omgaat en eruit leren.
(geschikt voor: 2de en 3de graad)

 Instrument 4: de kralenketting
Dit instrument baseerde ik op de uitleg van de medewerker van OVSG tijdens de module. Hij had het over verschillende kralenkettingen, waarbij elke ketting allemaal dezelfde parels had. Ik koos voor een ketting met allemaal andere kralen, verschillend in vorm, kleur en grootte. Elke leerling krijgt dan zo'n ketting en kiest een kraal uit die hij/zij kan koppelen aan zijn werk of proces, of dat van een ander. De verwoording is daarbij van essentieel belang.
(geschikt voor: 1ste en 2de graad)

 Instrument 5: de thermometer
Elke leerling krijgt een gelamineerde thermometer en een whitemarkerstift. Daarmee kan je de thermometer kleuren. Hierbij is het niet zo dat hoe warmer de thermometer weergeeft, hoe beter het werk of het proces is. Het kan ook zijn dat een leerling zijn werk of dat van een ander associeert met koude, en dan kan een koude thermometer ook goed zijn! Ook hier is de verwoording van essentieel belang. Ik koos voor gelamineerde thermometers en stiften voor een white board, want die kan je makkelijk weer uitvegen met een papieren zakdoekje, en zo zijn deze meters opnieuw bruikbaar.
(geschikt voor: alle graden)

 Instrument 6: tip top!
De leerlingen kunnen tijdens hun proces of op het einde van hun proces deze tip-top-kaartjes invullen voor een medeleerling. De tips kunnen, vooral tijdens het proces, een grote hulp zijn voor de leerling om zijn proces ruimer te bekijken en andere opties open te houden. Ook qua beleving kunnen deze kaarten gebruikt worden naar de leerkracht toe: wat vond ik top en waar heeft de leerkracht misschien niet aan gedacht?
(geschikt voor: 2de en 3de graad, ook voor 1ste indien mondeling)

 Instrument 7: de reclamespot
Dit instrument heb ik overgenomen uit de sessie van OVSG. Dit instrument vond ik heel interessant! Door een reclamespot te maken over het werk (waarin het proces verwerkt zit) te maken, zet je heel erg de positieve punten in de verf, en dat kan goed zijn voor het zelfbeeld en zelfvertrouwen van de eigenaar van het werk, iets waar ik zelf vaak een tekort aan had.
(geschikt voor: 2de en 3de graad)

 Instrument 8: woordenwaaier
Hier zie je een waaier met allerlei woorden. De leerlingen kiezen daaruit één woord dat past bij hun proces, product of beleving. De eerste woorden zijn korter en schuingedrukt: die zijn geschikt voor de onderbouw. De laatste woorden zijn langer en recht: die zijn geschikt voor de bovenbouw. (Bij gebrek aan ringetjes hangen ze nu allemaal tezamen.)
(geschikt voor: alle graden)

 Instrument 9: emotiewaaier
Hier zie je een waaier met allerlei emoties. De leerlingen kiezen daaruit één emotie dat past bij hun proces, product of beleving. De emoties zijn zelf getekend en vrij abstract. Ik heb met opzet op de achterkant geen bijpassende emotie geschreven, omdat ik vind dat de leerlingen hiervoor hun fantasie moeten gebruiken. Ze zeggen dan bijvoorbeeld:
"Ik koos voor dit mannetje omdat het er bang uitziet en in het begin had ik schrik om aan deze opdracht te beginnen, want ik had geen inspiratie."
De verwoording is dus van essentieel belang bij dit instrument.
(geschikt voor: alle graden)

 Instrument 10: dierenwaaier (eigen creatie 2)
Hier zie je een waaier met allerlei diertjes. De leerlingen kiezen daaruit één diertje dat past bij hun proces, product of beleving. Ik koos voor dieren omdat mijn vorige stageschool heel erg werkte rond de axenroos. Daarbij kunnen ze de karakters en de gevoelens van die dieren ook mee koppelen aan hun product, proces of beleving. Er kan ook gevarieerd worden door gebruik te maken van de dierengeluiden.
(geschikt voor: alle graden)

Instrument 11: ballonnen blazen
Bij dit instrument krijgen alle leerlingen een ballon die ze moeten opblazen. Hoe groter ze die ballon opblazen, hoe meer tevreden ze zijn over hun product, proces of beleving.
Het is belangrijk dat de leerlingen dit goed kunnen verwoorden.
Differentiatie naar 3de graadLaat de leerlingen ook verwoorden waarom ze een bepaalde kleur van ballon gekozen hebben.
(geschikt voor: 2de en 3de graad, ballonnen opblazen is moeilijk voor 1ste graad)



Tot slot...
Deze module vond ik heel interessant! Ik ben heel graag muzisch bezig, maar ik heb toch oneindig veel bijgeleerd de laatste twee weken, en ik kan dit alles de komende jaren heel goed gebruiken in de klaspraktijk. Of om het op een andere manier te zeggen...

Het licht van mijn verkeerslicht staat op groen.

Ik blaas mijn ballon zo hard op dat hij ontploft

Het vakje 'top' is te klein, het vakje 'tip' te groot

Ik kies voor het woord 'ongelooflijk', want het was top!

Mijn thermometer is helemaal vol, want ik zit nu vol muzische ideeën en ben helemaal warm gemaakt voor nog meer muzische activiteiten!

Alle mensen rondom mij - zelfs meneer Van Lokeren - kregen een stempel 'I like'!

Mijn pluimendoosje is helemaal leeg, want iedereen verdient (meer dan een) pluim.

...

Kortom: bedankt allemaal voor deze ervaring(en), dit is een module die ik nooit meer zal vergeten! MERCI À TOUS!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten